In dit artikel: call to actions tips, informatie, voorbeelden en eerste stappen naar conversie optimalisatie.
Header image
call-to-action

Call to action, als je meer leads en meer klanten wilt

15 november 2019Content

De call to action button is dé belangrijkste knop op je website. Ook wel CTA genoemd is de call to action, datgene wat jij wilt dat je bezoeker op de pagina van je website doet. Wil je dat de bezoeker contact opneemt, online iets koopt, een e-book download of de content via social media gaat delen? Met een goede call to action kun je dit bereiken. Maar wat maakt de ene call to action button wel succesvol en de andere niet? Is dit een kleur (oranje of groen) of zit het in de woorden op de knop? “Koop nu” te direct, of toch liever “In winkelwagen”? We behandelen het in dit artikel.

Call to action button

Allereerst gaan we het hebben over de call to action button. Tips voor een call to action button zijn er in veelvoud te vinden op internet. Meestal lees je als kleur oranje of groen, maar hoe kan het dan dat Netflix voor rood gekozen heeft? Juist datgene wat vaak afgeraden wordt? Netflix heeft de knop passend in de huisstijl gemaakt. Datzelfde willen we jou aanraden. Kies een kleur die past in jouw huisstijl, maar zorg wel dat de knop opvalt. De call to action button moet altijd opvallen op de pagina, dus geen grijze of lichte knop, deze lijkt namelijk inactief (disabled) omdat we dit in de vormentaal van het internet gewend zijn. In de volgende alinea gaan we breder kijken naar het design van de knop, hoe de call to action geplaats kan worden, call to action voorbeeld en tekst in de knop. Na dit artikel kun je met kennis testen gaan uitvoeren.

call-to-action-voorbeeld-mediamarkt
Voorbeeld call to action van Mediamarkt (dit is hoe het WEL moet): – Prijs zonder valuta teken – Puspunten noemen – Gebiedende wijs met momentum – Tweede keuze voor als je nog niet zeker bent

Call to action design

Wat zich rondom de knop afspeelt is misschien nog wel belangrijker dan de knop zelf.

  • Allereerst zorg voor ruimte rondom de knop, hierdoor valt deze een stuk beter op en snapt iemand dat hij op de knop kan klikken.
  • Past het binnen je huisstijl om ronde hoeken te gebruiken? Dan valt dit vaak positief uit, rond voelt niet alleen meer als een knop maar maakt het gevoel prettiger.
  • Plaats de knop bij hetgene wat degene gaan krijgen. Bij de afbeelding van het product, naast het e-book of de download die iemand ontvangt. Bij de afbeelding van de medewerker die contact gaat opnemen, naast de USP’s.

De call to action button tekst

Zeg je alleen “Verzenden” onder je formulier? Of alleen “nu kopen” om momentum te creëren in je webshop?

De gebiedende wijs met momentum, dit is een veelvoorkomende stijl voor de call to action tekst: Lees verder, Koop nu, Ga verder, Bekijk deal, Bestel nu.

De gebiedende wijs werkt vaak goed, men is het gewend om aangesproken te worden op deze manier en heeft voldoende gevoel van vrijheid dat hij de keuze maakt. De woorden omdraaien geven een iets agressievere sfeer. Kies hierbij ook de toonzetting die past binnen je huisstijl en bij je doelgroep.

Call to action voorbeelden:

Vrijblijvend Gebiedend met momentum Dwingend met momentum
Bestellen Bestel nu Nu bestellen
Verzenden Verzend nu Nu verzenden
Contact opnemen Neem direct contact op Direct contact opnemen
Downloaden Download nu Nu downloaden

Een ander veel voorkomende optie zijn zinsverbanden in gebiedend:
Bel mij terug, Ik wil meedoen, Ik ga bestellen (Kies de ik-vorm).

Krijg je er al een beetje gevoel bij? Is je antwoord hierop nee? Neem dan gerust eens contact met ons op, we kunnen gericht voorbeelden voor jouw website call to action geven. Je mag ons een printscreen doorsturen of het adres van je website doorgeven.

Lees je verder, dan heb je er vast al een gevoel bij gekregen en gaan we lekker verder. We hebben het al even over context gehad, hier voegen we nog een element aan toe wat voor webshops een groot verschil kan maken.

Conversie optimaliseren in de bredere zin van het woord

Je call to action is onderdeel van je conversie optimaliseren, dit houdt in, meer leads of klanten uit je website verkeer halen. Je conversie dus; iets wat meestal 1 tot 5 op de 100 is, afhankelijk van je product, dienst of branche ligt dit hoger of lager.

Voor webshops is een goede conversie tip om eens te proberen het € of valutateken weg te halen, veel grote webwinkels waaronder de Mediamarkt doen dit. Zonder euroteken voelt het minder als een bedrag en geef je makkelijker geld uit. Een ander onderdeel van conversie optimaliseren is de call to action op meerdere delen in de pagina terug laten komen. En natuurlijk wat schrijf je in die content, lees het ind e volgende alinea.

netflix-call-to-action-voorbeelden

Je pagina content gebruiken voor conversie optimalisatie

Zie je pagina als een sales script; wat is jouw elevator pitch? Dát is jouw eerste alinea. Na die eerste alinea plaats je als een call to action, want misschien is de bezoekers al helemaal overtuigd!

Nog niet overtuigd? Dan kan de bezoeker doorlezen. Je komt dan bij je tweede alinea, of in een gesprek, bij een tweede verhaal. Dit verhaal moet de twijfelaar overhalen. Je gaat nu in op:

  1. Wat is het?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen?
  3. Welke klanten gebruiken het nog meer?

Kortom, overtuigende argumenten om na die tweede alinea wel op de call to action (CTA) te klikken.

Hierna volgt de rest van het artikel, je verteld verder, informeert en amuseert je bezoeker met leuke content. Onderaan de pagina volgt nog 1 keer de call to action, maar deze is nét wat anders dan de andere. Deze bied namelijk een keuze! Waarom vraag je je af?

Als je al beide bovenstaande keren niet echt enthousiast was om die button in te drukken, dan is er een goede kans dat je nu ook nog twijfelt. Dus de 2e CTA onderaan de pagina is een light variant. Misschien wil je nog geen product kopen of contact opnemen, maar wel een ander, gerelateerd artikel lezen, een gratis proefversie ontvangen. Kortom, je verliest die bezoeker niet als hij niet wil, maar krijgt op de volgende pagina of in een volgend contactmoment een hele nieuwe kans!

Conclusie en afsluiting

Als het op een goede call to action aankomt zijn er eigenlijk maar 3 conclusies te trekken:

  1. Kies wat past bij je huisstijl en doelgroep, dit oogt professioneel en schept daarmee vertrouwen.
  2. De content van je pagina en andere optimalisatiefactoren zijn zeker net zo belangrijk als de call to action knop zelf.
  3. Test wat het beste werkt voor jou, of neem contact op om vrijblijvend eens een specialist hiernaar te laten kijken.

Een paar laatste tips:

We schrijven dit artikel met jou in gedacht. Je bent druk bezig met je site, bekijkt je analytics en wil graag meer uit je bezoekers gaan halen. Onderwerpen waar wij ook dagelijks voor onszelf en voor onze klanten mee bezig zijn. Soms voelt het alsof iets werkt en een maand later kan het weer anders zijn. Je aanpassingen goed testen en in een breed verband zien is zeker belangrijk.

  • Zijn de bezoekers nog afkomstig van dezelfde kanalen?
  • Is het seizoen nog hetzelfde of is de trend anders?
  • Wat doet jouw concurrentie op het moment dat jij aan het testen bent?

Veel succes en mocht je een vraag hebben, neem gerust contact op.


Leave A Comment

Your email is safe with us.