startup-eigen-bedrijf-starten

Eigen bedrijf starten? Vergroot de slagingskans van je startup!

7 november 2019Ondernemen

Ga je een eigen bedrijf starten? Of start je met een nieuw onderdeel binnen je huidige onderneming? Wat zou het dan handig zijn om een glazen bol te hebben, waarin je alvast kunt zien of het een succes gaat worden… of dat je misschien nu al moet bijsturen! Die glazen bol lijkt een fabeltje, maar met een zoekwoordenonderzoek kunnen wij je inzicht geven in de slagingskans. De belangrijkste factor bij een onderneming starten: ga je klanten en interesse uit de martkt krijgen? Hoe een zoekwoordenonderzoek je dit al kan laten zien en je helpt om je tijd en investering wijs te besteden, vertellen we je in dit artikel.

Waar zit de doelgroep op te wachten?

Het zoekwoordenonderzoek laat zien waar de doelgroep naar zoekt en wat de trends zijn in de markt. Je ziet dus nu al of er interesse is in het idee dat je voor ogen hebt of het bedrijf dat je gaat starten, nog voor je tijd en geld geïnvesteerd hebt. Het is zonde om op het verkeerde paard te wedden als je met hetzelfde geld en in dezelfde tijd wél het juiste had kunnen doen. Aan de hand van een voorbeeld laten we dit zien.

sportschool-starten

Erik wil een sportschool starten in Zaandam, is dit slim?

Een klant van ons wilde zijn eigen sportschool starten en kwam bij ons met de vraag of mensen in de door hem beoogde vestigingsplaats hierop zitten te wachten. Dit is waar wij op uit kwamen:

  • Zaandam heeft 78.000 inwoners
  • Zaandam telt meer dan 17 sportscholen
  • Er wordt 1000 keer per maand gezocht op Sportschool Zaandam
  • Waarvan 590 mensen daadwerkelijk in Zaandam hierop zoeken
  • De meeste mensen zoeken naar een sportschool in het begin van het jaar, met een piek in januari

Aangezien er al zoveel sportscholen zijn, kun je je afvragen wat de ruimte op de markt is. Een logische veronderstelling is dat de mensen die in Zaandam wonen en daar al naar hun vaste sportschool gaan, niet meer op deze termen zoeken. Onze conclusie, er zijn dus nog voldoende mensen die actief op zoek zijn naar een sportschool in Zaandam. Reden genoeg dus voor onze klant om deze markt verder te onderzoeken.

Nieuwe zoektermen en mogelijkheden

Wat verder een interessante bevinding uit dit zoekwoordenonderzoek was, is dat 90 mensen per maand op “personal fitness center zaandam” zoeken. Dit is een sportschool, maar laat dus al zien dat van de 1000 mensen die per maand zoeken, hiervan 9% geïnteresseerd is in een sportschool met goede begeleiding. Wij zouden zoekwoordenonderzoek.nl niet zijn als we nog wat dieper hierin duiken, en konden Erik ook vertellen dat maar liefst 50 mensen per maand op zoek zijn naar een “personal trainer” in Zaandam! Mocht de investering van de sportschool uiteindelijk te hoog zijn, dan is er nog een alternatief bijgekomen; personal training aanbieden.

Wat is de volgende stap voor Erik: uitzoeken op welke locatie hij dit het beste kan beginnen en met welke propositie. Bij deze laatste vraag konden wij hem ook nog helpen; mensen zoeken meer naar algemene fitness dan naar krachttraining. Een powerlift sportschool zal dus minder kans van slagen hebben dan een bredere op fitness gerichte sportschool.

Ben je dus nog in de oriënterende fase dan kan een zoekwoordenonderzoek antwoord geven op de vraag, een eigen bedrijf starten waarin? Want de opties zijn eindeloos. En bovendien, wil je een eigen bedrijf starten zonder geld, dan is het idee uit het voorbeeld van een personal trainer worden helemaal zo gek nog niet. Wist je bovendien dat er meer dan 12.000 mensen in Nederland hiernaar op zoek zijn? Wil je weten hoeveel het er zijn in jouw regio, of jouw bedrijfsidee laten toetsen? Neem gerust contact op.

 

[rs_divider]

Heb je al een bedrijfsidee of ben je deze al aan het uitwerken?

Indien je al een bedrijf bent begonnen of een nieuw bedrijfsidee verder aan het uitwerken bent, dan kunnen wij je helpen bij het concretiseren. Dus doe die blinddoek af en laat je doelgroep antwoord geven op vragen als:

  • Wat is een goede bedrijfsnaam of naam voor mijn product of dienst?
  • Wie is mijn doelgroep en in welke regio zit deze?
  • Op welk aspect van het idee kan ik mij het beste richten (prioriteren)?

Het zoekwoordenonderzoek laat namelijke exact zien waar mensen op zoeken. Met een voorbeeld gaan we dit weer behandelen.

acquisitie-verkooptraining

Marinka wil verkooptrainingen of salestrainingen gaan geven, is dat niet hetzelfde?

Marinka biedt telefonische verkoop aan voor bedrijven. Na jaren dit werk gedaan te hebben is ze er bijzonder goed in. Bedrijven betalen haar duizenden euro’s per maand om leads binnen te slepen. Koude acquisitie is moeilijk daarom schakelen ze haar graag in. Het probleem is echter, na jaren dagelijks koud bellen is Marinka er ook wel een beetje zat van geworden. Bovendien merkt ze dat als een bedrijf dit intern oppakt de resultaten in het salesproces beter zijn aangezien dezelfde persoon die de lead aan de telefoon gesproken heeft, vervolgens langskomt. Er is dan al een band opgebouwd wat het vervolggesprek makkelijker maakt dan dat een nieuw persoon langs zou komen.

Marinka gaan nu verkooptrainingen aanbieden, ze weet dus al concreet waar zij in uitblinkt en wat ze precies gaat aanbieden. Aan ons de vraag waar de markt naar op zoek is. Op welke trefwoorden zoeken mensen als ze plannen hebben voor sales en acquisitie verbeteren?

Waar kwamen wij achter? Dit kwam uit ons zoekwoordenonderzoek:

  1. Er is een grote vraag naar acquisitie; meer dan 20.000 keer per maand wordt op dit zoekwoord gezocht
  2. Mensen willen praktisch geholpen worden, liever ontvangen ze acquisitie voorbeelden voor mailcontact en telefoon, openingszinnen, een acquisitieplan en ga zo maar verder. Kortom een acquisitie workshop zal positiever ontvangen worden door de doelgroep dan een lezing over het onderwerp of presentatie.
  3. Omliggende termen met minder concurrentie, maar goede zoekvolumes omvatten zoekwoorden zoals “ nieuwe klanten”, “klanten werven”, “leadgeneratie” en “telefonische verkoop”.
  4. Als het om trainingen gaat zijn er twee woorden waar veel op gezocht wordt; “verkooptraining” en “salestraining”. Op beide woorden zit een goed zoekvolume, beide sluiten goed aan bij wat Marinka gaat aanbieden, maar één van de woorden wordt meer dan twee keer zoveel op gezocht dan de andere. Wat we hiermee willen zeggen is, als je wilt aansluiten bij jouw doelgroep, gevonden wilt worden op de juiste term en een hogere conversie wilt door precies de zoektermen te noemen die iemand in zijn hoofd heeft? Dan laat je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren!

Benieuwd welke van de twee termen, salestraining of verkooptraining het meest gezocht wordt? Of hoe vaak en op welke zoekwoorden jouw klant zoekt om jouw producten en diensten te vinden? Wij voeren zoekwoordenonderzoeken uit vanaf 25 euro en helpen je graag op weg om direct de slimme keuzes te maken.


Leave A Comment

Your email is safe with us.