case-sales-aqcuisitie-zoekwoordonderzoek.nl

Hoe kan je zelf content marketing slim toepassen?

17 oktober 2019SEO

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Content marketing is tegenwoordig veel over te doen. In dit artikel leggen we uit wat het is en hoe je dit zelf slim kan toepassen. Zo weet je in een paar minuten of het geschikt is voor jou bedrijf en wat de stappen zijn om er succes mee te boeken.

 

Waarom content marketing?

Waarom content marketing steeds belangrijker wordt en hoe eerder je ermee begint hoe meer succes je kunt boeken? Nou, dat is simpel, veel content maken doe je niet in een dag, daar gaan jaren overheen. Een bedrijf als de ANWB, die inmiddels over vrijwel alle reizen, auto’s en outdoor activiteiten geschreven heeft, kan niet meer zonder de duizenden artikelen die op de website staan. Deze artikelen bevatten de Google zoekwoorden waarop gezocht wordt. En via deze woorden komen mensen bij de ANWB uit. Zo vinden ze in de ANWB winkels wat ze zoeken voor die wandeling of reis of die auto accessoire die ze nodig hebben. Kortom, meer bezoekers op de site leidt tot meer klanten.

Nu denk je, de ANWB, die heeft tekstschrijvers in dienst, fotograferen, betaalde reizigers… hoe kan ik hier zelf wat mee? Starten met content marketing is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. We leggen je aan de hand van een voorbeeld dit uit.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_text_separator title=”Startpunt voor content marketing” i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-arrow-down-thick” i_color=”orange” add_icon=”true”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

Starten met content marketing

Zelf starten met succesvolle content marketing vereist een plan, oftwel een contentmarketingstrategie. Want content moet waardevol zijn voor de lezer, de juiste zoekwoorden bevatten waar een hoog zoekvolume op zit en voorzien zijn van een goede opmaak waardoor men op de pagina blijft. Last but not least: een call to action. Dit kan ik niet vaak genoeg zeggen: je hebt niets aan de bezoekers als die na die ene pagina weggaat. Je wilt je bezoekers converteren naar leads en je leads opvolgen zodat het je klanten worden. Dus resumé:

 

  1. Waardevolle content
  2. De goede zoekwoorden met hoog zoekvolume
  3. Mooie opmaak / design
  4. Call to action (CTA)
  5. Aangezien we dol zijn op top 5’s voegen we nog 1 toe die we hier direct mee laten zien: maak je blogs en content persoonlijk, ga het gesprek aan met je bezoeker! Met jou dus 😉

Een saai artikel schrijven over jouw product of dienstverlening alleen maar om wat op je site te kunnen zetten? Daar heb je niets aan. Google en andere zoekmachines prikken daar steeds meer doorheen, en je wilt je lezer niet teleurstellen. Steek er dus wat tijd en energie in om er echt een leuk stuk van te maken. We helpen je aan de hand van bovenstaande top 5 op weg, zo kom je alles tegen wat je moet weten voor goede content schrijven voor je website of webshop.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Stap 1″ i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-clipboard” i_color=”orange” add_icon=”true”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Waardevolle content

Dit is het aller belangrijkste! In dit artikel leggen we je uit hoe je kunt starten met content marketing. Je kwam op deze pagina omdat je hier mee over wilde weten, en wij willen je hier graag meer over vertellen en hopen oprecht dat dit artikel je gaat helpen in je missie naar die extra bezoekers op je site.

Denk nu aan jouw doelgroep:

 

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welke vragen heeft mij doelgroep (hier hebben we het zo over in het volgende blokje met betrekking tot het zoekwoorden onderzoek)
  • Welke schrijfstijl past bij mijn lezer?
  • Welke kennis heb ik in huis die mijn doelgroep verder kan helpen? Laat het denken over hoe ze klant worden los, en vertel het verhaal wat je ook aan vrienden en familie verteld als ze een vraag aan je hebben met betrekking tot de branche waarin je werkt.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_row_inner css=”.vc_custom_1571342626711{padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #fffadb !important;}”][vc_column_inner width=”1/6″][vc_single_image image=”2138″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”5/6″][vc_column_text]

Doen: schrijf op welke doelgroep of doelgroepen jij hebt? Hou het beperkt en deel het op in meerdere specifieke groepen. Verkoop jij wandelschoenen, dan is je doelgroep niet iedereen met voeten, maar mensen die graag wandelen. Verkoop je verschillende soorten wandelschoenen, deel het dan verder op in mensen die graag wandelen in koude gebieden én je tweede doelgroep: mensen die wandelen in warme landen. Match dus jouw producten of diensten aan een exacte doelgroep

Doen: Schrijf nu per doelgroep op welke kennis jij hebt waar zij behoefte aan hebt, en probeer meerdere schrijfstijlen uit tot je een goed gevoel hebt dat het aansluit bij de lezer.

[/vc_column_text][vc_zigzag color=”orange”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1571342845114{margin-top: 20px !important;margin-bottom: 20px !important;}”][vc_text_separator title=”Stap 2″ i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-clipboard” i_color=”orange” add_icon=”true”][vc_column_text]

Goede zoekwoorden met een hoog zoekvolume

Gebruik zoekwoorden in je tekst waar je van weet dat er een hoog zoekvolume op zit. Het zoekvolume is het aantal keer per maand dat er gemiddeld op een bepaald woord, zin of vraag gezocht wordt. Deze zoekwoorden kunnen wij van Zoekwoordenonderzoek.nl jou aanleveren. Je hebt dan een overzicht van de meest belangrijke zoekwoorden en de onderliggende “longtail zoekwoorden”; dit zijn langere zinnen en woorden combinaties. Daarnaast zie je per woord het gemiddelde zoekvolume en de concurrentie op een woord. De woorden die hieruit komen moet je gebruiken! Zonder deze woorden zal je content marketing verspilde moeite zijn. Niemand gaat je content namelijk lezen als het niet in Google gevonden wordt, en niemand gaat het vinden als het niet dé woorden en zinnen bevat waar op gezocht wordt.

Nog even terug naar de waardevolle content schrijven; als jij precies weet op welke vragen en woorden jouw doelgroep zoekt, zou het dan niet mooi zijn als je precies die vragen gaat beantwoorden? En zal het doorklik percentage (CTR = click through rate) niet veel hoger zij met een titel van de pagina die exact de vraag herhaalt die de persoon intypt én in de meta omschrijving die Google toont een teaser naar het antwoord?

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Stap 3″ i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-clipboard” i_color=”orange” add_icon=”true”][vc_single_image image=”2128″ img_size=”large”][vc_column_text]

Mooie opmaak en website design van de pagina

Even terug naar een luchtig onderwerp waar we allemaal iets van weten; een mooie website. Wat maakt een mooie site? En waarom blijf je wel op de ene pagina en niet op de andere? Laat deze laatste niet de jouwe zijn, en maak er wat moois van.

Er zijn heel veel gratis stockfoto websites. Wij raden vaak pexels.com aan, deze site is compleet en bevat veel uit iedere branche. Maar wissel af met origineel beeldmateriaal waarbij kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit. Dus beter iedere dag 1 foto of video maken dan 1 keer in de maand dit door een professionele fotograaf laten doen. Of huur die fotograaf of videograaf een volle dag in en schiet direct voor een hele maand aan beeldmateriaal.

Voor een blog houden we 320 woorden als minimum aan, maar gebruik gerust meer. Heb jij meer woorden nodig om er een goed stuk van te maken? No problem, zowel Google als de bezoekers kunnen dit waarderen. Maar hou het relevant! En wissel de tekst af met foto’s, huisstijl elementen, call to actions, producten, social media feeds, of whatever, plaats het weerbericht; maar hou het interessant!

[/vc_column_text][vc_row_inner css=”.vc_custom_1571342626711{padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #fffadb !important;}”][vc_column_inner width=”1/6″][vc_single_image image=”2138″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”5/6″][vc_column_text text_color=”#8224e3″]

Doen: Open een gratis stockfoto website en laat je inspireren door de foto’s. Kijk ook in je eigen foto’s en video’s of plan een dag dat je dit gaat maken.

[/vc_column_text][vc_zigzag color=”orange”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_text_separator title=”Stap 4″ i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-clipboard” i_color=”orange” add_icon=”true”][vc_column_text]

Call to action

Goedzo, je bent bijna aan het eind van dit artikel! Je weet nu al deze dingen:

 

  1. Dat je met je doelgroep in gedacht moet schrijven
  2. Dat je antwoord moet geven op de vragen en zinnen waar in het zoekwoorden onderzoek uit blijkt dat de doelgroep hiernaar zoekt
  3. Dat je schrijfstijl aan moet sluiten bij jouw doelgroep
  4. Dat je pagina er mooi uit moet zien met goede foto’s, video’s en andere leuke elementen. Nog even een tip tussendoor, gebruik je WordPress? Probeer een visual composer of page builder. Hiermee kun je zonder technische ervaring een mooie pagina maken!
  5. Dat je net zoveel woorden moet gebruiken als nodig is om een goed verhaal te vertellen, maar probeer minimaal die 320 wel aan te houden

Tijd voor de call to action! Wat maakt een goede call to action? Een goede call to action is niet tussendoor roepen dat iemand je dienst moet afnemen, maar in je content je product of dienst benadrukken en waarom deze waardevol is voor de lezer. Voor ons van Zoekwoordenonderzoek.nl is het product een goed zoekwoorden onderzoek waarmee jij direct praktisch aan de slag kunt met jouw content marketing. Dat deze onmisbaar is in goede content schrijven die beter gevonden wordt én beter gelezen, dat is een feit.

Hoe kun je jouw product of dienstverlening aanbieden zonder het te verkopen? Maar puur in jouw content marketing benadrukken waarom jouw product of dienst van zo’n enorme toegevoegde waarde is?

Als voorbeeld weer de ANWB; je leest een artikel over wandelen in Oostenrijk en daarbij maken goede schoenen de wandeling een stuk prettiger.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner css=”.vc_custom_1571342626711{padding-top: 10px !important;padding-right: 10px !important;padding-bottom: 10px !important;padding-left: 10px !important;background-color: #fffadb !important;}”][vc_column_inner width=”1/6″][vc_single_image image=”2138″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”5/6″][vc_column_text text_color=”#8224e3″]

Doen: Schrijf nu op in een paar zinnen wat de context is waarin jouw product of dienst van toegevoegde waarde is voor de lezer!

[/vc_column_text][vc_zigzag color=”orange”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”Stap 5″ i_type=”typicons” i_icon_typicons=”typcn typcn-clipboard” i_color=”orange” add_icon=”true”][vc_column_text]

Bonuspunt 5: maak het persoonlijk

Dit is ons bonuspunt geweest, om het lijstje op 5 uit te laten komen, maar eigenlijk wel een belangrijke. Mensen lezen een blog niet alleen voor de kennis, maar ook om een goed gevoel te krijgen. Maak je verhaal persoonlijk, positief en gericht op de persoon die het leest. Jawel, dat ben jij 🙂 en ja, we schrijven dit met jou in gedachte. We begrijpen dat je wilt starten met content marketing, maar dat je opziet tegen het vele werk. En ons doel is oprecht om jou te helpen bij het opzetten van content marketing. We doen dit met een goed, gedegen zoekwoorden onderzoek waarmee je op een praktische manier aan de slag kunt. We gaan je op weg helpen met een gratis adviesgesprek waarin we het zoekwoorden onderzoek met je bespreken en waarin we je kunnen wijzen op de kansen die in de markt liggen. Op de woorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Wat kost dit allemaal vraag je je af? Slechts €25,- per hoofd onderwerp of hoofd zoekwoord, alle onderliggende woorden zijn gratis. Neem dus gerust contact op om jouw wensen te bespreken en we helpen je graag op weg met succesvolle content marketing.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_cta h2=”Verder leren?” h4=”(En ja, dit is dus een call to action)” add_button=”bottom” btn_title=”Leer SEO teksten schrijven” btn_style=”flat” btn_color=”green” btn_i_icon_fontawesome=”fa fa-pencil” btn_add_icon=”true” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.zoekwoordenonderzoek.nl%2Fseo-teksten-schrijven%2F|title:Leer%20SEO%20teksten%20schrijven||” css=”.vc_custom_1571343806131{margin-top: 50px !important;}”]

Nu je weet wat content marketing is kun je deze kennis uitbreiden door antwoord op de vraag te krijgen: Wat is een zoekwoorden onderzoek? of klik op de knop voor de volgende les: SEO teksten schrijven.

[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]