Wat is een zoekwoorden onderzoek, en waarom is het zo belangrijk?

Wat is een zoekwoorden onderzoek, en waarom is het zo belangrijk?

Een zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht in de woorden waar mensen op zoeken én hoe vaak op welke woorden gezocht wordt. Deze informatie van onschatbare waarde voor het uitvoeren van een goede SEO campagne, schrijven van SEO teksten of het toevoegen van nieuwe producten en diensten aan je onderneming. Zonder deze informatie is het alsof je met een blinddoek om een target moet raken, dit is onmogelijk en duidt meer op geluk dan op een gedegen aanpak.

Hoe voeren jullie een zoekwoorden onderzoek uit?

Als specialist in het uitvoeren van zoekwoorden onderzoeken hebben wij ons de laatste jaren toegespitst op big data. We gebruiken hiervoor verschillende tools van Google en andere partijen om deze data te combineren tot een duidelijk en praktisch zoekwoorden onderzoek. Met dit zoekwoorden onderzoek kun je direct aan de slag om je bedrijf te optimaliseren. Je hebt met dit onderzoek de kennis in handen die vereist is om meer bezoekers naar je website te krijgen en deze bezoekers te converteren naar betalende klanten.

In het zoekwoorden onderzoek vind je onder andere:

  • Belangrijkste zoekwoorden waar men op zoekt
  • Hoe vaak op welke woorden gezocht wordt
  • De concurrentie op een zoekwoord
  • Een kosteninschatting mocht je willen gaan adverteren op een zoekwoord (adverteren is geen vereiste en raden we in sommige gevallen zelfs af)
  • De trend in het zoekvolume
  • De longtail keywords met hoog zoekvolume en lage concurrentie waardoor je hier snel op kunt stijgen in de zoekresultaten
  • Gerelateerde producten en diensten waar vraag naar is, maar die je misschien nog niet aanbiedt

Hoe zet je je zoekwoorden onderzoek vervolgens in?

Nadat je het zoekwoorden onderzoek in handen hebt, gaan wij van Zoekwoordenonderzoek.nl samen met jou de data bespreken. We lopen stap voor stap met je door de rijen en kolommen om je bekend te maken met de data en concrete actiepunten uit te zetten die gegarandeerd verschil gaan maken. Onderstaand voorbeelden van hoe we in verschillende cases het zoekwoorden onderzoek als basis hebben gebruikt om meer bezoekers en meer omzet te genereren voor onze klanten.

Case: Acquisitie

Voor een klant actief in sales en acquisitie hebben we een onderzoek uitgevoerd op het gebied van acquisitie en sales.

  1. Met het zoekwoorden onderzoek hebben we landingspagina’s gemaakt die direct scoren in Google.
  2. We hebben de klant inzicht gegeven in welke trainingen mensen zoeken zodat zij hier een training voor kunnen ontwikkelen.
  3. We hebben een content kalender gemaakt die de juiste onderwerpen aangeeft voor blogberichten en social media, onderwerpen waar de doelgroep interesse in heeft.

Case: IT

Voor een IT bedrijf hebben we met het zoekwoorden onderzoek inzicht gegeven in waar de doelgroep naar op zoek is. Welke technologieën heeft de doelgroep een actieve vraag naar? Wat is de concurrentie op bepaalde kennis en expertise? Een lage concurrentie en een hoge vraag geeft aan waar de klant een verschil kan maken en dus een hoger tarief voor kan hanteren.

    1. Dienstverlening en promotie aanpassen naar onderwerpen waar weinig concurrentie in is en een hoge vraag.
    2. De richting aangegeven wat de doelgroep zoekt en waarmee je de aandacht meteen kunt pakken.
      1. Suggesties voor de titel in zoekresultaten = hogere CTR (meer mensen die op jouw link in zoekmachines klikken).
      2. Welke paginatitels trekken direct de aandacht en maken dat de gebruiker op de website blijft? (lagere bouncerate van het aantal bezoekers die na één pagina de website verlaat en stijging in de tijd dat de bezoeker op de website blijft).

Case: Sierbestrating

Voor een bedrijf actief in de levering van alle soorten sierbestrating hebben we een uitgebreid onderzoek opgeleverd. Met dit zoekwoorden onderzoek kunnen de SEO activiteiten uitgevoerd worden waaronder SEO pagina teksten geschreven worden en offpage SEO teksten voor kwalitatieve linkbuilding. Het zoekwoorden onderzoek vullen wij continu aan om actuele data te verwerken en nieuwe suggesties toe te voegen waarop de SEO activiteiten uitgebreid kunnen worden.

Case: Intimiteitscoach

Op het gebied van intimiteit en relatieproblemen zijn er zeer diverse woorden en zinnen waar mensen op zoeken. In veel gevallen weet de persoon nog niet wat de oplossing hiervoor is, maar zoekt gericht naar het probleem. Voor een intimiteitscoach hebben we onderzoek gedaan naar welke problemen spelen bij welke mensen en in welke tijd van het jaar. Hiermee hebben we een content kalender kunnen maken die precies aansluit op de onderwerpen waar de doelgroep op dat moment interesse in heeft. Door dit in die tijden aan de juiste mensen via social media, blogs en andere kanalen te delen, genereer je direct traffic naar de site. Het resultaat is dat je mensen bereikt die op dat moment met een probleem zitten en open staan voor de oplossing van onze klant.

Wat kan zoekwoordenonderzoek.nl voor mij doen?

Wij van Zoekwoordenonderzoek.nl kunnen een gedegen zoekwoorden onderzoek voor je uitvoeren, dat is logisch! Maar onze dienstverlening en service gaat verder dan dat, in een gesprek gaan we samen de data analyseren en je handvaten geven waar je direct en op een praktische manier mee aan de slag kunt. Hebben we eenmaal duidelijk wat de volgende stappen zijn? Dan kun je deze zelf oppakken of in samenwerking met ons of onze partners doen. Wij bieden hiermee het volledige pakket wat nodig is om te werken aan je bedrijf, van sales en trainingen tot SEO, tekstschrijvers en marketing. Door onze jarenlange goede samenwerking met onze partners kunnen we je met zekerheid zeggen dat we de beste aanbeveling doen tegen een scherper tarief dan dat je direct deze partij zou benaderen. Kortom het zoekwoorden onderzoek is de start en in de fases daarna staan wij je met onze service graag bij.

Hoe snel kan ik aan de slag?

In de meeste gevallen is dit binnen 2 werkdagen. Afhankelijk van de breedte van het onderzoek en hoeveel interessante woorden er zijn waarop jouw doelgroep zoekt, kan dit afwijken. Hebben we 10 woorden met daaronder de gerelateerde woorden, dan is dit sneller opgeleverd dan dat er 100 woorden zijn. We overleg gaan we in batches werken waarbij je nog steeds binnen 2 werkdagen kunt starten, waarop wij periodiek het zoekwoorden onderzoek aanvullen met nieuwe, relevante woorden waarop je verdere actie kunt ondernemen. Als de “machine” eenmaal draait, zul je merken dat we zeer snel en effectief resultaten kunnen boeken, gegarandeerd.